VP advokatska kancelarija • apr 16, 2020
PRIVREDA ČEKA DEVET MESECI DA KRENE U NAPLATU POTRAŽIVANJA
Dejan Vuković, rukovodeći partner u advokatskoj kancelariji Vuković i potpredsednik NALED-ovog Saveza za imovinu i urbanizam, govorio je za NALED o problemima naplate potraživanja u Srbiji i uticaju pandemije bolesti COVID 19 na ekonomiju i trajanje naplate potraživanja.
Izvod iz razgovora: https://www.youtube.com/watch?v=gOMibDy8g7k&t=7s
Kompanije u Srbiji svoja potraživanja naplate u proseku za godinu dana i sedam meseci. Zanimljivo je, međutim, da srpske firme pokreću sudski proces naplate tek nakon devet meseci čekanja (264 dana), što znatno prolongira proces i loše utiče na sposobnost firme da plaća svoje redovne obaveze.
Njihove evropske kolege su tri puta brže i na taj korak se u proseku odluče nakon 82 dana čekanja, pokazao je izveštaj European Payment Report 2018, u kojem je analizirano 29 zemalja, među kojima i Srbija.
Očekujemo da će deo problema u naplati potraživanja rešiti izmene Zakona o izvršenju i obezbeđenju. Zakon, u čijoj izradi je kroz rad Radne grupe, učestvovao i NALED, stupio je na snagu 1. januara 2020. S druge strane, Vuković dodaje da je, pored unapređenja zakonskog okvira, deo odgovornosti i na samoj privredi.
Privreda i sama može da utiče na dužinu postupka naplate, tako što će znatno ranije zahtevati pred sudom da dobavljač izmiri dug. Međutim, kompanije su kod nas više sklone da pokušaju da se vansudski naplate, jer tako izbegavaju troškove postupaka koje prema Doing Business listi iznose čak 40% vrednosti potraživanja – rekao je Vuković i dodao da je jedan od preduslova za efikasnu naplatu potraživanja i njihov pravilan tretman.
Kako je objasnio, to znači da se status potraživanja prati od dana izdavanja fakture, pa do konačne naplate. Ukoliko naplata iziskuje prevelike troškove za kompaniju, rešenje može da bude angažovanje specijalizovanih kompanija koji se bave ovom vrstom posla, medijatora, advokata i privatnih izvršitelja kojima je novi zakon o izvršenju dao mogućnost da sprovode i dobrovoljnu naplatu..
Kada je reč o razlozima neplaćanja u European Payment Report 2019 je navedeno da je ubedljivo najveći problem što kompanije nemaju dovoljno novca. I dok u Evropi svaka druga kompanija koja kasni sa plaćanjima (54%) čini to zato što je u finansijskim problemima, u Srbiji je to mnogo češći slučaj, pa 72% firmi kasni s izmirenjem duga upravo iz tog razloga.
Veliki problem je i administrativna neažurnost kupaca („Zaboravio sam na fakturu“), s kojim se kod nas bori svaka treća kompanija (34%), dok je svaka četvrta (26%) upala u lanac nelikvidnosti zbog namernog neplaćanja dužnika. Tek svaka deseta kompanija (11%) nije naplatila potraživanje zato što se vodi sudski spor oko isporučene robe ili usluge.
Prema izveštaju Svetske banke Doing business 2020 privreda je u proseku naplaćivala potraživanja za 622 dana, što je blagi napredak u odnosu na prethodnu godinu, kada je bilo potrebno 12 dana više.